Lag jord på skolen og i barnehagen

Bokashi er populært i skoler og barnehager. Det er moro for barna å følge det raske kretsløpet fra bord til jord og tilbake igjen, og praktisk at bokashien ikke trenger oppfølging i helger og ferier.

– Der er skiva mi!, roper en fireåring og peker. – Det er den med makrell i tomat.

Ungene henger over pallekarmen hvor førskolelæreren nettopp har tømt en bokashibøtte med to–fire uker gammelt fermentert matavfall. Det lukter svakt syrlig, litt surt; men ungene bryr seg ikke. De undersøker matavfallet med pinner og

Det er mai i barnehagen. Unger og ansatte lager jord av barnehagens matavfall med bokashi, rett i jorden i pallekarmene på lekeplassen. De blander fermentert bokashi godt med jord og dekker til med 15 cm jord på toppen igjen – og sår reddiker og ruccola med det samme. Reddiker og ruccola vokser fort, så ungene rekker å smake før ferien; men likevel ikke så fort at småplantene når ned til bokashilaget i jorden før pH-verdien har nøytralisert seg. Det tar bare et par uker. Nå er det reddikspirene som skal få brødskive med makrell i tomat, på en måte – som bokashi i jorden.

Bokashi-skolen2.jpg

Flere skoler og barnehager i Norge har begynt med bokashi. De håndterer alt matavfallet sitt selv og lager jord til skolehager og dyrkingskasser. I Horten har en skole til og med satt bokashi på timeplanen så og si. Elevene har gjennomført et læringsopplegg om fermentering og mikroorganismer i forbindelse med bokashipraksisen på skolen. Det er bra og viktig at elevene får se og lære om kretsløpet av energi og næringsstoffer, får se hvordan matavfall kan bli til jord, og lærer å dyrke den jorden.

For lærere og ledelse er det praktisk at bokashi ikke trenger oppfølging i helger og ferier. Er elevene eller skolekjøkkenet midt i en bokashibøtte når juleferien setter inn, kan de bare tappe ut væske, legge en avis på toppen av matavfallet i bøtta (avisen tar opp fuktighet i de ukene ingen er der for å tappe) og ta ferie. Når de er tilbake på nyåret, fjerner de bare avisen og fortsetter til bøtta er full.

For ungene er det spennende at det går så fort å lage jord med bokashi, og at de kan kjenne igjen og følge matavfallet hele veien til det blir jord.

En formiddag rett før sommerferien høster de reddiker og ruccola i barnehagen – det blir ferske grønnsaker på matpakkeskivene. Alle får smake. Noen synes ruccola er litt sterkt, det brenner i munnen. Andre nyter å spise brød med ost og egendyrkede reddiker. Alle er stolte.

Etterpå samler ungene sammen reddikrisene og henter spader. Noen har lært at man kan spise det grønne også på reddikene og smaker: Nja, ingen kjempesuksess.

Det er like greit, for nå skal det graves: Alt det grønne skal tilbake i jorden. Organisk materiale er bra for jorden, lærer de i barnehagen. Alle hjelper til etter tur og løfter ut jord av pallekarmen: så mange marker! Så legger de alle reddikrisene oppi og spar jorden tilbake igjen.

Dermed går makrellskiva til fireåringen i jorden for andre gang denne våren, nå som reddikris dyrket frem i bokashijord. Blir høsten fin, rekker ungene kanskje en runde til med reddiker etter ferien. Slik går maten i barnehagen fra bord til jord, til bord til jord – og kanskje til bord enda en gang, på én og samme sesong.

Artikkelen er også publisert i boken Bokashi. Kjøkkenkompost for alle (2020). Bildene i artikkelen er illustrasjonsfoto og viser ikke barna som er omtalt i teksten.

Relaterte artikler

Grønn folkehøyskole med bokashi

I kantina på Rønningen folkehøgskole går ingen næringsstoffer til spille. De har helt sluttet å kaste matrester, og begynt...

Bokashi i skoler og barnehager

Bokashi er perfekt for skoler og barnehager: Det tar liten plass, veien fra bord til jord er rask og morsom å følge for barna, og bokashi behø...

10 grunner til å velge bokashi-kompost

Lag næringsrik kompostjord av ALT matavfall på noen uker. Miljøvennlig, lettvint, raskt og uten vond lukt. Og her har du 10 gode grunner til ...